متریال های مورد استفاده در کلیشه سازی

کلیشه ژلاتینی

متریال های مورد استفاده در کلیشه سازی

یکی از مراحل مهم قبل از چاپ است. امروزه از کلیشه‌های متفاوتی برای کارهای چاپی استفاده می‌شود. در اینجا  انواع کلیشه‌ها و روش‌های ساخت کلیشه و لوازم مورد نیاز در کلیشه سازی و کاربرد آن‌ها در چاپ بررسی می‌کنیم.چاپ کلیشه روشی است که از آن می توان برای چاپ بر روی محصولات نایلونی مثل بسته بندی‌های مختلف و همچنین کارتن‌ها استفاده کرد.

چاپ کلیشه روشی قدیمی محسوب می‌شود که از آن در قرن ۱۸ میلادی به منظور چاپ بر روی جنس های مختلف مانند پارچه و نایلون استفاده می­شد. استفاده از چاپ کلیشه کاربردهای مختلفی دارد که با توجه به نوع نیاز میتوانیم از این روش به منظور چاپ بر روی محصولات مختلف نیز استفاده کرد.

انواع کلیشه :

کلیشه‌ها را در انواع متفاوتی طراحی می‌کنند که هر کدام کاربری خاص  و متفاوتی دارد.

  • کلیشه‌ ژلاتینی مورد استفاده در کلیشه سازی کارتن‌سازی و چاپ غلتکی
  • کلیشه‌های فلزی مورد استفاده در چاپ طلاکوب
  • کلیشه‌های تامپو یا کلیشه داغی
  • کلیشه چاپ سلیک یا شابلون

نرم ترین نوع کلیشه، کلیشه های ژلاتینی هستند و یکی از پر کاربردترین نوع کلیشه ها هستند ولی برای همه امور چاپی قابل استفاده نیستند. بطور مثال برای تیراژهای بسیار بالا قابل استفاده نیستند.

طور کلی می توان گفت که  کلیشه ژلاتینی نوعی صفحه چاپ بوده که در مطبوعات، روزنامه ها و سایر موارد استفاده می گردد، در واقع از کلیشه کارتن بسته بندی به عنوان طرح قالب بسته بندی برای چاپ مورد نظر روی سطوح استفاده می ‌شود. به این صورت که کلیشه ژلاتینی به وسیله جدید ترین دستگاه ها و بر اساس تکنولوژی مدرن ساخته و تولید می ‌شوند.

کلیشه مورد نظر پس ازساخته شدن به دور سیلندری قرار گرفته و سپس طرح روی کلیشه بر اثر کشیدگی کمی بزرگ تر می‌شود. بعد ازآن کلیشه را به جوهر آغشته کرده وبا سرعت و چرخش، تصویر را روی لایه مورد نظر می ‌اندازد.

 

متریال های لازم در کلیشه سازی

ساخت کلیشه با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود زیرا همان‌طور که  اشاره شد کلیشه‌ها انواع مختلفی دارند و برای روش‌های مختلف چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به‌ صورت مختصر به بررسی و شرح روش‌های متفاوت چاپ کلیشه می‌پردازیم.

برای آماده سازی کلیشه از دستگاه کلیشه سازی استفاده می‌کنیم که به آن میز نور UV نیز گفته می‌شود. این میز شامل تعدادی لامپ UV و بردهای دیجیتالی است که روی کلیشه خام شکل و طرح  دلخواه را چاپ می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد کلیشه‌ها انواع مختلفی دارند، بنابراین از متریالهای متفاوتی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

برای ساخت کلیشه ژلاتینی از ژلاتین ۵ میل و برای ساخت کلیشه فلزی از نایلوپرینت استفاده می شود ساخت کلیشه چاپ سیلک با استفاده از شابلون انجام می‌شود.

جهت پرینت طرح کلیشه آماده از کاغذ کالک استفاده می‌شود. همچنین برای نگاتیو کردن شکل کلیشه‌ها اسپری مخصوص بلک تورن به استفاده میشود.

از دیگر متریال های مورد استفاده در کلیشه سازی می‌توان به پرینتر مخصوص لیزری و حلال شستشوی کلیشه که شامل بنزین و تینر برای کلیشه ژلاتینی و الکل صنعتی برای شستشوی نایلوپرینت، اشاره نمود.

متریال های مورد استفاده در کلیشه سازی

 

ساخت کلیشه ژلاتینی

قبل از ساخت کلیشه ابتدا طرح و شکل دلخواه توسط رایانه طراحی می‌شود و روی کاغذ کالک پرینت گرفته می‌شود. کاغذ پرینت گرفته شده با ژلاتین یا پلاستیک درون میز نور UV قرار داده می‌شود و پس از نوردهی با فرچه و حلال آن را میشوریم تا برجسته شود.

کاربرد کلیشه ژلاتینی

  • در واقع دستگاه‌هایی که از کلیشه استفاده می‌کنند شامل دو نوع می‌باشند که شامل دستگاه‌های چاپ غلتکی می‌باشند این دستگاه‌ها از کلیشه‌ ژلاتینی استفاده می‌کنند.
  • همچنین دستگاه‌های چاپ دیگر از چارچوب و توری یا شابلون استفاده می‌کنند که بیشتر کاربرد دستی دارند و رنگ روی سطح انتخاب شده از طریق دست و توسط کلیشه انتقال پیدا می‌کند.

کلیشه سازی

 

چاپ فلکسو با استفاده از کلیشه ژلاتینی

کلیشه ژلاتینی معمولا بر روی هر نوع بستر چاپی ، از جمله کارتن ، جعبه ، کاغذ،  مقوا ، سلفون ، پلاستیک ، لیبل ، پارچه و فیلم فلزی قابل استفاده است. در فرآیند چاپ فلکسوگرافی از جوهرهای خشک شونده سریع و شبه مایع استفاده می کند. چاپ با استفاده از کلیشه ژلاتینی جایگاه ویژه ای را در زمینه های سفارشات پر تیراژ ، به ویژه محصولات بسته بندی دارد. در چاپ فلکسو از صفحات فتوپلیمر انعطاف پذیر (کلیشه ژلاتینی) که در واحد کلیشه سازی تولید میشود استفاده میگردد.

فلکسوگرافی برای چاپ الگوهای مداوم نظیر کارتن ، جعبه ،  لفافه های بسته بندی، نایلون، سلفون ، سفره های یکبار مصرف و… مورد استفاده قرار میگیرد . چاپ فلکسو متدی دیرینه در صنعت چاپ است که از آن می‌توان برای چاپ به روی انواع مختلف اجناس از جمله مقواها و کارتن‌ها، سلفون‌ها، پلاستیک، برچسب‌ها، پارچه و نوار های فلزی استفاده کرد و معمولا برای انواع بسته بندی‌ها استفاده می‌شود.

این نوع چاپ با استفاده از یک ورقه انعطاف پذیر به نام “کلیشه” که معمولا جنس آن از ژلاتین و یا پلاستیک می‌باشد صورت می‌گیرد.

کلیشه آماده شده به دور سیلندری قرار می‌گیرد، سپس طرح روی کلیشه‌ها که بر اثر کشیده‌شدن کمی بزرگتر هم شده اند به جوهر آغشته می‌شوند و با سرعت و چرخش تصویر را روی لایه مورد نظر می‌اندازند.

کلیشه‌ها بوسیله جوهرهای مخصوص خود قابلیت چاپ روی بسیاری از اجناس مختلف چه قابل جذب و چه غیر قابل جذب را دارند.

چاپ با استفاده از کلیشه برای چاپ‌های سری بسیار کارآمد است مثل چاپ روی جعبه ها، سفره ، کارتن و…

کلیشه ژلاتینی برای چه مواردی مناسب است؟

چاپ کلیشه ای ژلاتینی برای سفارشاتی که تیراژ نه چندان کم و نه تیراژ بسیار بالا دارد مناسب است و کیفیت قابل قبول تر و بالاتری نسبت به چاپ سیلک در اختیارتان می گذارد.

به طور مثال تولید کننده محصولاتی غذایی که کارخانه خود را جدید احداث کرده و نمی خواهد برای کلیشه چاپ نایلون متحمل هزینه های بالایی شود و تا چند سال آیند هم تولید زیاد بالایی نخواهد داشت چاپ فلکسو کاملا برایشان مناسب می باشد .

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت کلیشه چاپ فلکسو

روش ساخت کلیشه

مزایا و معایب چاپ کلیشه ژلاتینی

مزایا:

  • کلیشه فرایند تولید با سرعت بسیار زیاد انجام می شود
  • چاپ کلیشه ژلاتینی بر روی طیف گسترده ای از بستر های چاپی انجام می شود
  • کلیشه های ژلاتینی برای مدت طولانی میتواند مورد استفاده قرار گیرد
  • کلیه چاپ ها ، لاک ها و برش ها را در یک واحد میتوان کنترل کرد
  • برای کارهای پر تیراژ بسیار با صرفه است.
  • با استفاده از کلیشه ژلاتینی محدودیت ابعاد چاپی تقریبا ناچیز می شود

معایب :

کلیشه ژلاتینی بعد از استفاده های متعدد و زیاد خورده می شود و دیگر کیفیت چاپ اولیه را در اختیارتان قرار نخواهد داد.

 

 

هزینه ساخت کلیشه ژلاتینی

برای ساخت کلیشه ژلاتینی رعایت چه نکاتی لازم است

رعایت نکات باعث چاپ شدن بهتر و جلوه بیشتر نوشته و طرح می‌شود. در نتیجه کیفیت عالی در ساخت کلیشه ژلاتینی فروش بهتر محصول را به ارمغان می‌آورد. نکات بسیار مهم و استانداردهای مختلف که در ساخت کلیشه ژلاتینی و طراحی کلیشه چاپ باید مد نظر داشت عبارتند از:

استفاده از نرم افزار طراحی مناسب

امروزه نرم افزارهای گرافیکی مختلفی برای طراحی کلیشه چاپ عرضه شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. از نرم افزارهای گرافیکی پرکاربرد در ساخت کلیشه ژلاتینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فتوشاپ
  • کورل دراو
  • ایلوستریتور
  • تری دی مکس

کیفیت طرح یا لوگوی طراحی شده به وسیله نرم افزارهای نام برده شده تعیین می‌شود. نرم افزار قدرتمند فتوشاپ معروف‌ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار گرافیکی است. طراح کلیشه چاپ برای ساخت کلیشه ژلاتینی ایده‌آل باید حداقل به دو نرم افزار گرافیکی تسلط داشته باشد. قطعا یکی از این دو نرم افزار گرافیکی فتوشاپ است تا کلیشه ژلاتینی طراحی و تولید شود.

ارائه دهنده کلیشه سازی باید مهارت خاصی در فتوشاپ داشته باشد تا کاری بدون نقص و عالی تحویل مشتری دهد. در هنگام طراحی باید به رنگ انتخابی دقت کرد زیرا در نگاه اول رنگ‌‌های چاپ شده روی قطعه تاثیر گذار است. در صورتی که رنگ ها توجه مخاطب را جلب نماید پس از آن توضیحات، نوشته‌ها و طرح نیز به چشم خواهد آمد.

کلیشه ژلاتینی با کیفیت عالی

طراحان مجرب و خلاق

مهمترین مسئله در طراحی کلیشه چاپ و ساخت کلیشه ژلاتینی، استفاده از کارشناسان کار آزموده و خلاق در این زمینه است. ابتدا باید طرح اولیه جذاب و با محتوا ایجاد شود تا به سادگی در ذهن مخاطب ماندگار شود. استفاده از طرح‌های ساده و رنگ‌‌های مناسب باعث بیشتر دیده شدن طرح می‌شود. همچنین طرح باید کوتاه، تاثیر گذار و رسا در اعلام خدمات ارائه شده و یا نوع محصولات تولیدی توسط یک شرکت باشد.

 

هزینه ساخت کلیشه ژلاتینی

در رابطه با قیمت کلیشه ژلاتینی، باید طرح شما و تعداد رنگ چاپ به همراه میزان سفارش مشخص شود . برای این که بتوانیم قیمت دقیق را به شما ارائه دهیم پیشنهاد می کنیم تا از طریق راه های ارتباطی به صورت کاملا رایگان هر سوالی که دارید در رابطه با قیمت، کیفیت و … را از مشاوران فروش کلیشه سازی لیتوس که در زمینه کلیشه سازی متخصص هستند دریافت کنید.همچنین برای خرید ایزوگام میتوانید از فلات قیر کمک بگیرید .

 

بیشتر بخوانید: بهترین کلیشه سازی در تهران

 

۱۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301