چاپ فلکسو و مزایای آن

ساخت کلیشه چاپ فلکسو

روش چاپ فلکسو

صنعت چاپ از گذشته تا کنون بسیار مورد استفاده قرار میگرفته که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه صنعت چاپ نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری هستیم. امروزه از روش چاپ علاوه بر چاپ روزنامه و یا کتاب برای چاپ تصاویر بر روی سطوح مختلف مانند پارچه، مقوا، کارتن، نایلون و غیره استفاده می شود. یکی از روش های چاپ که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و تاثیر زیادی بر روی سرعت چاپ دارد روش چاپ فلکسو میباشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی های چاپ فلکسو آشنا شوید:

 

چاپ فلکسو چیست؟

این نوع از روش چاپ همانطور که از اسم آن پیداست از یک ورقه قابل انعطاف برای عمل چاپ استفاده می شود به این صورت که ورقه ای از جنس پلاستیک و یا ژلاتین که انعطاف پذیر هستند و طی مراحل خاصی طرح چاپ مورد نظر بر روی آن ها به صورت برجسته درآمده و در دستگاه چاپ قرار میگیرد و با آغشته شدن این ورقه به جوهر های مخصوص که به سرعت خشک می شوند و برخورد آن با صفحه مورد نظر عمل چاپ انجام می شود.

از چاپ فلکسو میتوان برای چاپ بر روی سطوح مختلف و همچنین غیر متخلخل همچون نایلون، پلاستیک، پارچه و غیره استفاده کرد. این روش از چاپ به دلیل سرعت بالای آن و همچنین سرعت خشک شدن سریع رنگ ها در بسیاری از صنایع از جمله صنایع بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با طرح های ساخت کلیشه

 

مزایای چاپ فلکسو

همانطور که گفته شد در این نوع چاپ از کلیشه ژلاتینی فلکسو استفاده می شود که انعطاف پذیر بوده و به دلیل استفاده از رنگ ها و جوهر هایی که اغلب بر پایه آب هستند، طرح های چاپ شده به سرعت خشک می شوند و توانایی چاپ چندین لایه رنگی بر روی یکدیگر توسط چاپ فلکسو قابل انجام است.

نکته قابل توجه دیگر دوام بالای کلیشه های چاپ فلکسو است که از جنس ژلاتین ساخته می شود. کلیشه های ژلاتینی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و توانایی انجام میلیون ها چاپ را بر سطوح مختلف و بدون هیچگونه آسیب دارند.

از دیگر مزایای چاپ فلکسو میتوان به دقت بالای آن هنگام چاپ اشاره کرد. کلیشه ژلاتینی که در این روش از چاپ استفاده می شود توسط لیزر و نور یو وی به صورت برجسته در می آیند که میتوانند کوچترین جزییات را با دقت بالایی چاپ کنند.

 

طراحی و ساخت کلیشه در چاپ فلکسو

 

ساخت کلیشه چاپ فلکسو

با توجه به توضیحاتی که راجع به چاپ فلکسو داده شد میدانیم که برای این نوع چاپ از کلیشه های انعطاف پذیر همچون کلیشه ژلاتینی، پلاستیک و پلیمر های حساس به نور یو وی استفاده می شود. برای ساخت کلیشه ژلاتینی ابتدا طرح مورد نظر توسط طراح گرافیک و به وسیله رایانه طراحی می شود و سپس تصویر نگاتیوی از طرح بر روی کاغذ مخصوصی به نام کاغذ کالک پرینت گرفته می شود و طرح پرینت گرفته شده و ورقه خام ژلاتین درون میز یو وی قرار داده می شوند و با تابیدن نور یو وی طرح مورد نظر بر روی ورقه ژلاتینی حک می شود. مرحله بعدی شستشوی ورقه ژلاتینی با حلال مخصوص و فرچه است تا قسمت هایی از طرح که قرار است چاپ شوند به صورت برجسته در آمده و دیگر قسمت ها شسته شوند و ارتفاع کمتری داشته باشند.

بعد از طراحی کلیشه ژلاتین ساخت آن، کلیشه آماده شده را در دستگاه چاپ قرار میدهند تا دیگر مراحل چاپ انجام شود.

 

بیشتر بخوانید: نحوه طراحی کلیشه چاپ به چه صورت می باشد؟

 

کاربرد های کلیشه ژلاتینی و چاپ فلکسو

از چاپ فلکسو به دلیل سرعت بالای آن و همچنین قابلیت انعطاف کلیشه ها در صنایع مختلفی استفاده می شود. از دیگر ویژگی های کلیشه های چاپ فلکسو این است که توانایی چاپ بر روی انواع سطوح مختلف حتی سطوح غیر متخلخل را دارد. از این روش برای چاپ بر روی انواع نایلون، کیسه های خرید تبلیغاتی، سفره ها و لوازم یکبار مصرف، انواع ساک های دستی و پاکت ها، کتاب و روزنامه، لیبل های پشت چسبدار و رولی، کارتن های نکهداری مواد غذایی مایع و جامد، صنایع بسته بندی و کارتن های پیش ساخته، نایلون های بسته بندی مواد غذایی و غیره استفاده می شود.

 

کاربرد های چاپ کلیشه ژلاتینی فلکسو

 

با توجه به توضیحاتی که راجع به مزایا و کاربرد های چاپ فلکسو در صنایع مختلف داده شد، استفاده از روش چاپ فلکسو به دلیل خشک شدن سریع رنگ ها سرعت انجام عمل چاپ نیز افزایش پیدا می کند که این مورد یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این روش چاپ در صنایع به حساب می آید که تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سرعت تولید و بهره وری بیشتر کارخانه ها داشته و همچنین در زمان و هزینه های تولید نیز صرفه جویی می شود.

نکته قابل توجه دیگر دقت بالای این روش است که به دلیل استفاده از لیزر و نور یوی وی در مراحل ساخت کلیشه ژلاتینی مورد استفاده در چاپ فلکسو کوچکترین جزییات نیز نمایان شده و چاپ می شوند که این مورد باعث افزایش کیفیت طرح های چاپ شده می شود، همچنین در این روش از چاپ توانایی چاپ چندین لایه بر روی یکدیگر و بدون پخش رنگ وجود دارد که باعث می شود طرح مورد نظر با دقت و کیفیت بالاتری چاپ شود.

لیتوس همیشه برای رضایت شما و ارئه بهترین کیفیت تلاش میکند .فلات قیر همواره برای پیشرفت تلاش میکند تا شما در خرید ایزوگام آسوده خاطر باشید .

 

۱۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301