کلیشه ژلاتینی

تعریف کلیشه ژلاتینی چیست ؟ یک ورق انعطاف پذیر می‌باشد که جنس آن معمولا از ژلاتین و یا پلاستیک است. در اصل کلیشه به یک قالب از طرح چاپی مورد نظر برای چاپ روی سطوح گفته می‌شود.

از کلیشه در چاپ فلکسو استفاده می شود. البته از کلیشه برای چاپ‌های دیگر نیز استفاده می‌شود. از ساده‌ترین نوع کلیشه که همه با آن سر و کار دارند می‌توان به مهر اشاره کرد.

چاپ به وسیله کلیشه برای چاپ بر روی کارتن، چاپ بسته بندی مواد غذایی، جعبه‌ها، چاپ سفره‌ها و سفره‌های کاغذی، سفره‌های نایلونی و سفره‌های یکبار مصرف و … استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های این چاپ این است که رنگ‌های مختلف را روی انواع مختلفی از سطوح مانند صاف، صیقلی و متخلخل می‌توان چاپ کرد.

در ادامه این مقاله از کلیشه سازی لیتوس با ما همراه باشید تا بیشتر با این محصول خاص آشنا شویم.

کلیشه سازی یعنی چه؟

برای ساخت کلیشه از دستگاه کلیشه سازی استفاده می‌شود که به آن میز نور یووی نیز می‌گویند. این میز یا دستگاه دارای تعدادی لامپ یووی است که روی کلیشه خام طرح مورد نظر را چاپ می‌کند.

کلیشه‌ها به دلیل آنکه انواع مختلفی دارند از متریال‌های مختلفی هم برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

  • برای ساخت کلیشه ژلاتینی از ژلاتین ۵ میل استفاده می‌شود.
  • برای ساخت کلیشه فلزی از نایلوپرینت استفاده می‌شود.
  • برای ساخت کلیشه چاپ سیلک از شابلون استفاده می‌شود.
  • برای پرینت طرح کلیشه از کاغذ کالک استفاده می شود.
  • برای نگاتیو کردن طرح از اسپری مخصوص بلک تورن استفاده می‌کنند.

از دیگر مواد مورد نیاز حلال شستشوی کلیشه است که از تینر و بنزین برای کلیشه ژلاتینی و از الکل صنعتی برای شستشوی نایلوپرینت استفاده می شود.

تعریف کلیشه ژلاتینی

تعریف کلیشه ژلاتینی چیست؟

برای ساخت این نوع کلیشه، طرح در کامپیوتر طراحی می‌شود و روی کاغذ کالک پرینت گرفته می‌شود. کاغذ پرینت شده با ژلاتین و یا پلاستیک، درون میز نور یووی قرار داده می‌شود. سپس بعد از نوردهی با فرچه و حلالی که در بالا ذکر شد شستشو داده می‌شود تا نقش و طرح مورد نظر برجسته گردد.

کلیشه بعد از آنکه آماده می شود دور یک سیلندر قرار میگیرد و سپس طرح روی کلیشه به جوهر آغشته شده و در نهایت در مکان مورد نظر چاپ می شود. البته کلیشه‌ها به خودی خود به وسیله جوهرهایی که دارند قابلیت چاپ بر روی بسیاری از اجناس را نیز دارا می‌باشند.

کلیشه ژلاتینی

کلیشه ژلاتینی چاپ

روش چاپ کلیشه ژلاتینی به این صورت است که کلیشه‌ای از طرح مورد نظر که آماده شد بر روی یک سیلندر قرار داده می‌شود. این کلیشه ژلاتینی در نهایت به سینی رنگ وارد شده و به جوهر آغشته می‌شود و طرح مورد نظر را بر روی محصول مورد نظر چاپ می‌کند.

استفاده از این روش چاپ باعث می‌شود که بر روی سطح‌های صاف و حتی ناصاف بتوان با استفاده از جوهرهای مخصوص به رنگ‌های مختلفی طرح‌های دلخواهی را چاپ نمود. ماندگاری چاپ به این روش نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است و کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.

در این روش چاپ به دلیل خشک شدن سریع رنگ‌های مخصوص چاپ کلیشه می‌توان به سرعت و به صورت متوالی روی سطح مورد نظر از ترکیب رنگی مختلفی استفاده نمود. برای چاپ لایه‌های گوناگون بر روی یک دیگر استفاده از این روش چاپ توصیه می‌شود. دوام و ثبات و همچنین دقت طرح چاپ شده به روش کلیشه بسیار بالاتر خواهد بود.

کلیشه ژلاتینیسخن آخر

در این مقاله از کلیشه سازی لیتوس سعی کردیم شما را با کلیشه، کلیشه سازی و کلیشه ژلاتینی آشنا کنیم. همچنین از مزیت‌های چاپ کلیشه ژلاتینی صحبت کردیم و دانستیم که روش این چاپ به چه صورت است.

برای سفارش بهترین نوع کلیشه و چاپ کلیشه، توصیه ما به شما این است که شرکت معتبری را انتخاب کنید که از کیفیت کار اطمینان داشته باشد.

برای چاپ انواع کلیشه، از جمله کلیشه کارتن، کلیشه گونی، کلیشه نایلون و کلیشه جعبه، شما می‌توانید به کلیشه لوتوس مراجعه کنید. این شرکت با تحویل ۲۴ ساعته در تهران و کرج پاسخگوی شما عزیزان است و بهترین کلیشه را با کیفیت بالا به شما عرضه خواهد کرد.

  • آیا شما هم تجربه استفاده از کلیشه را دارید؟
  • به نظر شما کلیشه ژلاتینی چقدر می‌تواند در ظرافت چاپ تاثیر گذارد؟
  • آیا کلیشه ژلاتینی چاپ می‌تواند همیشه پاسخگوی شما برای انواع چاپ باشد؟

نظرات و تجربیات خود را از چاپ کلیشه در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.همچنین برای خرید قیر با کفیت و خرید ایزوگام با تضمین و استعلام قیمت قیر روی فلات قیر حساب باز کنید .

 

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301