مراحل طراحی و ساخت کلیشه

مراحل طراحی و ساخت کلیشه

مراحل طراحی و ساخت کلیشه

طراحی و ساخت کلیشه یکی از مهم ترین و اولین مراحل چاپ است و در واقع بدون کلیشه عمل چاپ انجام نمی گیرد. کلیشه یک صفحه انعطاف پذیر است که طرح مورد نظر بر روی آن حک می شود و در دستگاه چاپ قرار می گیرد و به کمک آن طرح مورد نظر بر روی هر سطحی با جنس های مختلف چاپ می شود. جنس کلیشه عموما از پلاستیک و یا ژلاتین انعطاف پذیر است اما انواع کلیشه از جنس فلزات نیز وجود دارند. ساده ترین نوع کلیشه مهر ها هستند که اغلب از جنس ژلاتین می باشند و همه افراد با آن سروکار دارند، حتما نمونه های زیادی از این نوع کلیشه را مشاهده کرده اید.

در این مقاله با چکونگی کلیشه سازی و مراحل طراحی و ساخت کلیشه به چه صورت می باشد و انواع کلیشه آشنا می شویم:

کلیشه سازی و مراحل آن

همانطور که گفته شد طراحی و ساخت کلیشه مهم ترین مرحله چاپ و جزء اولین مراحل آن است زیرا بدون کلیشه نمی توان عمل چاپ را انجام داد. انواع کلیشه ها با جنس ها مختلفی ساخته می شوند اما کلیشه های ژلاتینی بیشترین کاربرد را دارند. مراحل ساخت کلیشه ها عموما به یک صورت انجام می شود در ادامه با مراحل طراحی و ساخت کلیشه آشنا می شویم.

کلیشه سازی و مراحل آن

طراحی و ساخت کلیشه

برای ساخت کلیشه ابتدا لازم است که طرح مورد نظر طراحی شود، برای این منظور طراحان با تجربه و خلاق با استفاده از رایانه و نرم افزار های گرافیکی طراحی را انجام می دهند و سپس از طرح مورد نظر پرینت گرفته می شود. نوع کاغذ برای پرینت طرح مورد نظر نیز کاغذ کالک است.

انواع کلیشه سازی

بعد از انجام طراحی کلیشه چاپ به دستگاه ساخت کلیشه برای ساخت انواع کلیشه نیاز داریم.دستگاه ساخت کلیشه در واقع همان میز نور یو وی است که با استفاده از لامپ های مخصوص یو وی و پرینتر لیزری به همراه اسپری بلک تونر طرح مورد نظر را  بر روی کلیشه خام حک می کند.

برای ساخت کلیشه ژلاتینی از ژلاتین ۵ میل استفاده می شود و برای ساخت کلیشه فلزی از فلز نایلوپرینت استفاده می شود. بعد از اینکه نور دهی بر روی کلیشه خام انجام شد، کلیشه خام را باید شستشو داد تا برجسته شود برای این منظور از تینر روغنی و بنزین برای کلیشه های ژلاتینی و از الکل صنعتی و مسواک برای کلیشه های فلزی استفاده می شود.

طراحی و چاپ

چاپ طرح

بعد از ساخت کلیشه با طرح مورد نظر، آن را در دستگاه چاپ قرار می دهند. دستگاه های چاپ اغلب به دو صورت غلطکی و یا تخت هستند که برای دستگاه چاپ غلطکی از انواع کلیشه ژلاتینی استفاده می شود و برای دستگاه های چاپ تخت کلیشه فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از قرار گرفتن کلیشه در دستگاه چاپ ابتدا کلیشه به جوهر و رنگ مخصوص آغشته می شود و با یک حرکت سریع طرح را بر روی سطح مورد نظر مانند کاغذ، مقوا، پارچه، نایلون و غیره چاپ می کند و این رنگ ها به سرعت خشک می شوند.

انواع کلیشه ی چاپ

کلیشه ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع کاربرد آنها و نوع چاپی که قرار است انجام دهند جنس های متفاوتی نیز دارند در ادامه با انواع کلیشه آشنا می شویم:

کلیشه ژلاتینی که در چاپ کارتن سازی و چاپ غلطکی استفاده می شود.

کلیشه دیجیتال در چاپ فلکسو استفاده می شود.

کلیشه فلزی که برای چاپ طلاکوب مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ کلیشه

اهمیت کلیشه سازی

همانطور که گفته شد طراحی و ساخت کلیشه از مهم ترین و اولین مراحل چاپ است و دقت در ساخت کلیشه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا کوچکترین ایراد در ساخت کلیشه باعث می شود که چاپ نهایی به خوبی صورت نگیرد. بنابراین تمام مراحل کلیشه سازی از طراحی تا ساخت انواع کلیشه چاپ باید با دقت زیاد و ظرافت خاصی انجام شود تا بتوان طرح مورد نظر را در نهایت ظرافت و زیبایی بر روی هر سطحی چاپ کرد.

بقول معروف خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

برای سفارش یک کلیشه ی چاپ خوب باید حساسیت خاصی به خرج داد . به نوعی تمام ثمره ی چاپ هایی مثل چاپ کارتن بستگی به کیفیت کلیشه دارد . از آنجایی که یک کلیشه ی چاپ مناسب المان های زیادی دارد پس باید این کار حساس را به کلیشه سازی کاربلدی که امتحان های خود را پس داده و از اعتبار خاصی بین مشتریان آن صنف برخوردار باشد  .

امروزه  بسیاری از شرکت های کلیشه سازی در تهران و دیگر شهر ها وجود دارند که با استفاده از جدید ترین دستگا های ساخت انواع کلیشه ژلاتینی و فلزی و غیره خدمات ساخت کلیشه را با دقت و کیفیت بالا انجام می دهند و همچنین کلاس های آموزش ساخت انواع کلیشه را نیز برای علاقه مندان ایجاد کرده اند تا به راحتی بتوانید ساخت انواع کلیشه را آموزش دیده و یک منبع درآمد عالی برای خود داشته باشید.

با لیتوس همراه باشید .فلات قیر متخصص همراه شما برای خرید ایزوگام .

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301