انواع کلیشه چاپ و کاربرد آن

کلیشه ژلاتینی چیست و قیمت انواع کلیشه

انواع کلیشه چاپ از گذشته تا به حال پیشرفت های زیادی داشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانیم کلیشه ژلاتینی چیست و قیمت انواع کلیشه را بدانیم و با جنس های مختلف آن آشنا شویم:

در گذشته بیشترین موارد استفاده از چاپ در صنعت روزنامه و کتاب بوده تا بتوانند با سرعت بالایی تعداد بسیاری روزنامه و کتاب را چاپ کنند.

امروزه صنعت چاپ پیشرفت های چشم گیری دارد و علاوه بر چاپ روزنامه و یا کتاب می توان انواع طرح ها و عکس ها و یا نوشته های دلخواه را بر هر سطوحی مانند پارچه، نایلون، کاغذ و غیره چاپ کرد.

برای چاپ کردن هر طرح دلخواه نیاز به یک سری لوازم مخصوص و الگو های آماده ای است که بتوان به راحتی عمل چاپ کردن را انجام داد.

کلیشه چاپ یکی از این لوازمی است که برای چاپ کردن استفاده می شود و انواع مختلفی دارد.

کلیشه ژلاتینی چیست

کلیشه چیست؟

کلیشه در واقع یک ورقه از جنس پلاستیک، ژلاتین، فلز و غیره است که دارای برجستگی و فرو رفتگی و گاهی توری در سطح خود است. این برجستگی ها و توری ها باعث انتقال رنگ به سطح مورد نظر می شوند و به این ترتیپ چاپ انجام می گیرد. بنابراین کلیشه یک قالب از طرح مورد نظر است که قرار است به وسیله جوهر و رنگ بر روی سطح مورد نظر چاپ شود.

انواع کلیشه چاپ و کاربرد آن

کلیشه ها در انواع چاپ و طلا کوب و مهر ها استفاده می شوند و بر اساس موارد مصرف آن انواع مختلفی دارند در ادامه با چند مورد از انواع کلیشه آشنا می شویم.

کلیشه غلطکی

این نوع از کلیشه ها از جنس های انعطاف پذیر مانند ژلاتین ساخته می شوند و برای چاپ بر روی سطوح صاف مانند پلاستیک و مقوا و کاغذ و غیره استفاده می شوند. بعد از آماده کردن کلیشه ها با طرح مورد نظر، کلیشه دور یک سیلندر قرار می گیرد و بعد از آغشته شدن به جوهر و رنگ مورد نظر به صورت غلطکی طرح را بر روی سطح مورد نظر چاپ می کند.

کلیشه ژلاتینی

کلیشه های ژلاتینی نرم ترین و یکی از پرکاربرد ترین نوع کلیشه ها هستند، اما برای چاپ با تیراژ بسیار بالا قابل استفاده نیستند. از کلیشه ژلاتینی در چاپ غلطکی و کارتن سازی استفاده می شود. برای ساخت کلیشه ژلاتینی از ژلاتین هایی با ضخامت ۵ میل استفاده می شود.

کلیشه شابلونی

این نوع از کلیشه ها در واقع شابلون های توری هستند که به یک چهار چوب از جنس فلز و یا چوب متصل هستند و قسمت هایی از طرح مورد نظر که قرار است چاپ شود قابلیت انتقال رنگ و جوهر را دارد و بقیه قسمت ها پر می شوند و این قابلیت را ندارند. این نوع از کلیشه ها ضخامت چندانی ندارند و در واقع سطح آنها دارای سوراخ های ریزی برای انتقال رنگ است.

چاپ کلیشه داغی

این نوع از کلیشه ها همانطور که از اسم آن پیداست با داغ شدن کلیشه و فشار آن بر روی سطح مورد نظر  عمل چاپ صورت می گیرد و بیشتر برای چاپ بر روی چوب و چرم مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیشه فلزی

این نوع از کلیشه ها از جنس فلز ساخته می شوند و در موارد مختلفی مانند چاپ های تیراژ بالا و داغی استفاده می شوند. جنس فلز مورد استفاده در این نوع از کلیشه ها فلز نایلوپرینت است.

انواع کلیشه و کاربرد آن

مزایای استفاده از کلیشه در صنعت چاپ

یکی از مهمترین مزایای استفاده از کلیشه در چاپ این است که می توان رنگ های مختلف را بر روی هر سطح مورد نظر چاپ کرد که این نوع از رنگ ها به دلیل سرعت بالای خشک شدن توانایی چاپ چندین رنگ بر روری هم و بدون پخش شدن و یا ترکیب رنگها با یکدیگر چاپ می شوند و نیازی به فرصت زیادی برای خشک شدن رنگ ها ندارد و سرعت چاپ را بالا میبرد و همچنین دوام و ثبات چاپ به روش کلیشه بسیار بالا است و با دقت زیادی تمامی لایه ها برروی یکدیگر چاپ می شوند.

ساخت کلیشه ژلاتینی چاپ

برای ساخت این نوع از کلیشه بعد از طراحی کلیشه چاپ در رایانه طرح مورد نظر بر روی کاغذ کالک پرینت می شود، سپس کاغذ پرینت شده را با ژلاتین درون یک میز نور یو وی قرار داده می شوند و بعد از نور دهی با استفاده از فرچه مخصوص و حلال شستشو داده و طرح مورد نظر بر روی ژلاتین برجسته می شود.

برای چاپ کلیشه ژلاتینی از انواع ژلاتین ورقه ای که به صورت آماده موجود است و یا از ژلاتین مایع استفاده می شود. هر یک از این نوع ژلاتین ها با توجه به موارد مصرف و طرح مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از کلیشه در صنعت چاپ

قیمت انواع کلیشه ژلاتینی

با توضیحاتی که راجع به کلیشه های چاپ داده شد قیمت ساخت کلیشه ژلاتینی با توجه ابعاد، نوع ژلاتین، نوع طرح و ضخامت ژلاتین و همچنین دقت به کار رفته در طراحی و ساخت کلیشه ژلاتینی تعیین می شود.

امروزه شرکت های زیادی در زمینه ی تولید کلیشه چاپ با انواع مختلف آن مانند کلیشه ژلاتینی و فلزی و غیره فعالیت می کنند که می توانید با داشتن اطلاعات دقیق و مناسب در زمینه چاپ کلیشه و انواع کلیشه و همچنین نوع چاپی که در نظر دارید انتخاب مناسبی داشته باشید. مهم ترین نکته برای انتخاب یک کلیشه ژلاتینی چاپ و دیگر انواع کلیشه های چاپ دقت در ساخت آن و همچنین ظرافت طرح ساخته شده است تا بتوانید طرح مورد نظر را با دقت و کیفیت بیشتری بر روی سطوح چاپ کنید.

لیتوس همراه با شما .فلات قیر همراه شما در خرید ایزوگام .

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301