شاخص کیفیت چاپ

کیفیت چاپ یعنی چی ؟

کیفیت چاپ به کیفیت نسخه چاپی یا چاپی تولید شده توسط چاپگر اشاره دارد . عوامل زیادی وجود دارد که سطح کیفیت را تعیین می کند ، اما در مجموع ، به دقت بازتولید ماده اولیه مربوط می شود که تحت تأثیر کیفیت و نوع کاغذ استفاده شده و البته مشخصات آن است . چاپگر مانند نقاط در اینچ (DPI) ، قابلیت هد چاپ و نوع و کیفیت جوهر / تونر استفاده شده .

کیفیت چاپ

تعریف تکوپدیا از کیفیت چاپ

کیفیت چاپ بیشتر در DPI اندازه گیری می شود که از نظر تصاویر دیجیتال و حتی وضوح صفحه کاملاً شبیه به تعریف پیکسل است . DPI معادل توانایی چاپگر برای تقلید تعداد پیکسل ها یا وضوح تصویر منبع است . اگر چاپگر دارای قابلیت DPI کمتری در مقایسه با تصویر منبع باشد ، تصویر چاپ شده از نظر وضوح به یک نسخه کوچک‌تر تبدیل می‌شود ، اگرچه این معمولاً برای چاپ معمولی در چاپ‌های کوچک‌تر «آفیس» مشکلی ندارد ، اما بزرگ‌تر می‌شود . تاثیر بر چاپ پوستر و فرمت های بزرگتر .

DPI تنها عاملی نیست که بر کیفیت چاپ تأثیر می گذارد . عوامل دیگر شامل درایور چاپگر و جوهر یا تونر استفاده شده است . درایور چاپگر تصویر منبع را به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها تبدیل می‌کند که چاپگر باید دنبال کند ، که تعیین می‌کند هر نقطه را در کجای صفحه قرار دهد و از چه رنگی استفاده کند . اگر دستورالعمل ها اشتباه باشد ، پس قطعا چاپ اشتباه خواهد بود . برنامه نویسی ناقص درایور چاپگر اغلب دلیلی است که چاپگرها گاهی اوقات مصنوعات را در تصویر چاپ شده نشان می دهند .

چاپگرها از فضای رنگی CMYK مبتنی بر رنگدانه (فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه) برای چاپ استفاده می کنند . این با فضای رنگی استفاده شده توسط صفحه نمایش کامپیوتر که مبتنی بر نور است متفاوت است . مشکلی که برای چاپ ایجاد می‌کند این است که چاپگر فقط می‌تواند برای هر رنگ نقطه‌هایی با اندازه ثابت نشان دهد ، بنابراین باید مراقب باشد که کدام قسمت‌ها کدام نقطه رنگ را دریافت می‌کنند تا دقیق‌ترین بازتولید رنگ را به دست آورند . در صفحه نمایش های LCD مدرن ، هر پیکسل می تواند شدت هر رنگ را تغییر دهد و برای بازتولید رنگ بهتر است . کیفیت جوهر یا تونر استفاده شده نیز نقش مهمی در تولید مثل رنگ دارد .

کیفیت چاپ ویژگی های کاراکترهای چاپ شده روی یک چاپ که آنها را برای کاربردشان قابل قبول می کند . این ویژگی ها عبارتند از : درجه انطباق با اشکال مورد نظر کاراکترها، یکنواختی عرض اندام ، یکنواختی تراکم چاپ ، کنتراست با کاغذ ، میزان لک ، دقت مکان کاراکترها در مقایسه با موقعیت مورد نظر آنها بر روی کاغذ و مقدار .

جوهر خارجی (یا تونر در چاپگر الکتروفتوگرافی) . کیفیت چاپ به نوع چاپگر ، قدمت ، تمیزی و وضعیت آن ، نوع و میزان استفاده قبلی از ریبون (در چاپگرهای ضربه ای) و ویژگی های لوازم التحریر بستگی دارد . وجود رگه ها یا نوارهای چاپ از دست رفته معمولاً نشان دهنده نیاز به تعویض جوهر یا تونر یا نیاز به تمیز کردن مکانیسم چاپ است .

شرط اولیه کیفیت چاپ این است که همه کاراکترها باید خارج از متن خوانا باشند . در پرتقاضاترین برنامه ، صفحه چاپ شده باید دارای تمام کاراکترها به طور دقیق و کامل با تراکم یکنواخت و کنتراست بالا و بدون ایراد قابل مشاهده باشد . کیفیت چاپ نزدیک به این به عنوان کیفیت نامه (یا مکاتبات) شناخته می شود .

در نظر گرفته شده است که با کیفیت قابل دستیابی با یک ماشین تحریر خوب مطابقت داشته باشد . به طور کلی ، پرینترهای تاثیر کندتر چاپ با کیفیت بالاتری تولید می کنند ، اما بالاترین کیفیت از چاپگرهای لیزری و چاپگرهای جوهر افشان در دسترس است .

برخی از پرینت ها برای ضبط داده ها از طریق تجهیزات OCR در نظر گرفته شده اند . به عنوان مثال می توان به اوراق بدهی و پرداخت و چک ها اشاره کرد . اینها باید با استانداردهای مشخص کننده شکل فونت (به عنوان مثال OCR B) و با حداقل استانداردهای کیفیت چاپ مشخص شده برای OCR مطابقت داشته باشند . اینها استانداردهای بین المللی هستند .

برای چاپ هایی مثل چاپ کارتن ، نایلون ، گونی و … کیفیت کلیشه چاپ حال کلیشه ژلاتینی یا …. بسیار مهم است . کلیشه سازی خوبی که سالیان در زمینه ی ساخت کلیشه تجربه داشته باشد ، میتواند تمامی نیاز های ما در ین زمینه را به نحو احسنت انجام دهد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301