۴ ایده ی طراحی ناب

شاخص ایده طراحی

ایده ی طراحی ناب در جهان

بهترین ایده ی طراحی ناب در جهان اغلب مورد توجه اکثر مردم قرار نمی گیرد . این شاید نباید تعجب آور باشد . برخلاف هنر که هدف آن جلب توجه و تحریک است ، طراحی عالی در درجه اول عملکردی را ایفا می کند و مشکلات را حل می کند ، اگرچه در حالت ایده آل این کار را به گونه ای انجام می دهد که بسیار جذاب نیز به نظر می رسد . بعبارتی کار اگر به خوبی انجام شود ، این احتمال وجود دارد که بسیاری از مردم هرگز متوجه بهترین ایده های طراحی نشوند ، مگر اینکه به دنبال آن باشند .

به نقل از جمله ی معروف : “اگر کارها را درست انجام دهید، مردم نمی دانند که شما اصلاً کاری انجام داده اید.”

در این مقاله به تفکر طراحی مفهومی و اجرای فوق‌العاده پشت هشت طرح از بهترین طرح‌ها در سوله‌های مختلف، از طراحی گرافیک گرفته تا طراحی دیجیتال ، طراحی داخلی و طراحی محصول ، ادای احترام می‌کنیم . ما فکر می‌کنیم که این نمونه‌ها به‌ عنوان طرح‌های تغییردهنده ی بازی که می‌توانند به عنوان درس‌هایی در مورد نحوه انجام درست طراحی خدمت کنند ، شایسته شناسایی هستند. فقط برای تأکید بر اینکه این ایده‌های طراحی چقدر عالی هستند .

ایده ی ناب طراحی

۱ – نقشه ی استوانه ای لندن ( ایده ی طراحی ناب گرافیکی )

این نقشه توسط هری بک ، طراح برق متروی لندن ، در سال ۱۹۳۱ ایجاد شد . ایده انقلابی او کنار گذاشتن دقت جغرافیایی به نفع سادگی هندسی بود . نقشه او با الهام از نمودارهای مدار الکتریکی که بک در طول کار روزانه خود ترسیم کرد ، شبکه حمل و نقل زیرزمینی پیچیده و گسترده لندن را به عنوان یک سیستم ساده از خطوط متقاطع رنگی نشان داد .

کارفرمایان او در ابتدا رویکرد او را خیلی رادیکال رد کردند ، اما یک آزمایش آزمایشی در بین مردم بسیار محبوب بود ، بنابراین آنها به سرعت نظر خود را تغییر دادند . نقشه به طور دوره ای به روز می شود زیرا با اضافه شدن خطوط و ایستگاه های بیشتر ، طرح اولیه دست نخورده باقی می ماند و گواهی بر این واقعیت است که بهترین ایده های طراحی می توانند طول عمر بسیار بالایی داشته باشند .

البته نکته منفی این است که این نقشه قضاوت در مورد فاصله مکان ها از یکدیگر را برای بازدیدکنندگان دشوارتر می کند . در نتیجه ، حمل‌ونقل لندن مجبور شده است تابلوهایی را در ایستگاه‌های کلیدی نصب کند که به گردشگران توصیه می‌کند که ممکن است سریع‌تر بین آنها پیاده روی کنند . با این حال ، به طور کلی ، ثابت شد که این یک قربانی ارزش انجام دادن است . این طرح به استاندارد طلایی در سراسر جهان برای وضوح و سودمندی تبدیل شده است . ( اگرچه این بدان معنا نیست که مردم در طول سال ها طراحی مجدد نقشه ی استوانه ای مفهومی ایجاد نکرده اند . )

از نیویورک تا شانگهای ، نقشه‌های مترو از این الگوی اولیه دایره‌ها و خطوط با کد رنگی پیروی می‌کنند و حتی برای مقاصد دیگر نیز استفاده می‌شود ، از پارک‌های ملی ایالات متحده تا منظومه شمسی . درس گسترده‌ تر در اینجا برای طراحان واضح است : ساختن چیزی ساده‌تر معمولاً راهی برای بهتر کردن آن است ، حتی اگر این به معنای قربانی کردن دقت در این راه باشد .

۲ – راهنمای تصویری توریست ها ( ایده ی طراحی ناب چاپ )

وقتی در کشوری گیر افتاده‌اید که نمی‌توانید به زبان خود صحبت کنید و کسی هم زبان شما را صحبت نمی‌کند ، مترجم گوگل می‌تواند نجات‌دهنده باشد . اما زمانی که باتری گوشی شما تمام می شود یا اینترنت در دسترس نیست ، ممکن است لازم باشد به روش های سنتی تر و چاپی روی بیاورید . با این حال اگر به کشورهای مختلف سفر می‌کنید ، یا در کشوری که به چندین زبان صحبت می‌شود، نمی‌خواهید به تعداد زیادی کتاب عبارات بپردازید . راه حل ظریف تر می تواند یک فرهنگ لغت تصویری مانند فرهنگ لغت تصویر توریست باشد ( در برگه جدید باز می شود ) . آیا نیاز به یافتن سرویس بهداشتی دارید ؟ به تصویر آن اشاره کنید . به همین سادگی !

البته نکته ی مهم ، طراحی چاپ زیبا نیازمند یک کلیشه ی دقیق ( حالا یا کلیشه ژلاتینی یا … ) و یک کلیشه سازی همه فن حریف میباشد .

۳ – ترکیب سینک و توالت ( ایده ی طراحی ناب داخلی )

جز ژاپن در کشورهای دیگر، حمام ها توالت و سینک خود را از هم جدا می کنند. یک مدل توالت استاندارد در ژاپن هر دو را در یک سیستم بسیار زیبا و کارآمد گنجانده است . توالت اساساً یک سینک داخلی دارد ( توجه داشته باشید که دستان خود را در توالت نمی شویید ، بلکه در بالای آن قرار می گیرید ) . در نتیجه ، آب شستن دست ها برای شستشو بازیافت می شود .

این طراحی در ابتدا در دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک صرفه جویی در فضا به وجود آمد زیرا آپارتمان ها در ژاپن معمولا در سمت کوچکتر قرار دارند . اما با افزایش اهمیت مسائل زیست محیطی ، به عنوان یک صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه بیشتری قرار گرفته است . این دستگاه نه تنها راه مهمی برای صرفه جویی در مصرف آب ارائه می دهد ، بلکه درس وسیع تری به ما می دهد که طرح های روزمره را بدیهی ندانیم . اگر به طور مداوم بپرسیم ، ” آیا می توان این را به گونه ای متفاوت کنار هم قرار داد ؟ ” ، چه کسی می داند که چه ایده های تغییر دهنده ی بازی را می توانیم ارائه دهیم .

۴ – طراحی چشم گربه ای ( ایده ی طراحی ناب صنعتی )

در اینجا یک طرح درخشان دیگر است که برخی آن را بدیهی می دانند ، اما در بسیاری از کشورها ناشناخته است . چشم گربه ای نوعی نشانگر جاده است که از یک بازتابنده برای روشن کردن سفرهای شبانه با استفاده از چراغ های جلوی خود استفاده می کند. دارای یک گنبد لاستیکی منعطف است که در صورت عبور از آن می تواند در برابر عبور ترافیک مقاومت کند . همچنین به لطف ساختن مخزن آب باران ، خود تمیز شونده است . مقاوم در برابر برفروب ها؛ و به ویژه در مه مفید است .

طرح اولیه کار پرسی شاو از هلیفاکس انگلستان در دهه ۱۹۳۰ بود . ایده او الهام‌بخش از خطوط تراموا بود که چراغ‌های جلویش را منعکس می‌کرد و به او کمک می‌کرد تا در شب ببیند . یک شب خطوط تراموا در مه غلیظی پوشانده شد و او را نابینا رها کردند تا اینکه ناگهان نوری را دید که از چشمان گربه ای منعکس می شود .

در حالی که دلایل زیادی وجود دارد که بریتانیا یکی از بهترین رکوردهای ایمنی جاده ای را در جهان دارد، این طراحی هوشمندانه که در اکثر جاده های این کشور استفاده می شود، مطمئنا سهم بزرگی داشته است . موفقیت آن درس مهمی به طراحان در همه جا ارائه می دهد . اگر به طور تصادفی چیزی مفید یافتید (در این مورد ، خطوط تراموا براق و گربه سانان سرگردان ) ، چرا چیزی را طراحی نکنید که همان کار را انجام دهد ، اما از روی عمد ؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02133769131 - 02133770301